Wywodzi się ze świąt ku czci Dionizosa – boga obfitości, płodnej natury i wina. Były to obrzędy religijnie, lecz obchodzono je hucznie i radośnie:
- w miastach urządzano wiosną Dionizje Wielkie,
- na wsiach – zimą – Dionizje Małe.Składano bogu podziękowanie za obfitość plonów i dary przyrody. Podczas tanecznych korowodów miały miejsce występy męskich chórów, przewodził im Koźlarz – swoisty przewodnik wchodzący w dialog ze śpiewającymi. Dialog rozrastał się – i tak wykształciła się z obrzędu tragedia, a potem komedia. Tragedia bierze początek z Dionizjów Wielkich, komedia z Dionizjów Małych. Z czasem odgrywanie komedii przeniosło się do specjalnie budowanych teatrów. Grecy uwielbiali bywanie w teatrze, potrafili spędzać tam z rodzinami całe dnie, oglądając i komentując sztuki, które… dobrze znali.
Tragedia grecka – gatunek dramatyczny powstały w starożytnej Grecji, obejmuje utwory, których ośrodkiem i motorem akcji jest nieprzezwyciężony konflikt między dążeniami wybitnej jednostki a siłami wyższymi, czyli „tragizm”. Mówiąc inaczej, bohaterowie tragedii są uwikłani w konflikt tragiczny, a ich los, działanie są uzależnione od siły wyższej, fatum.
Tragedia klasyczna jest gatunkiem zaliczanym do stylu wysokiego, w związku z tym cechuje ją:
- brak jakichkolwiek scen fantastycznych,
- wszystkie występujące na scenie postacie mówią uroczystym, retorycznym, wysokim stylem.,
- tylko powaga, wzniosłość – nastrój podniosły.
Reguła trzech jedności:
- Całą akcję zdarzenia należy umieścić w jednym miejscu – może to być sala gimnastyczna albo szkolne schody – ale już nigdzie poza tym terenem. W dramacie antycznym to, co się działo poza tą przestrzenią, było relacjonowane – np. przez posłańca.
TO JEDNOŚĆ MIEJSCA
- Wszystko musi rozegrać się w jak najkrótszym czasie. Najlepiej w ciągu jednej przerwy, to byłoby super – bo starożytni dążyli to tego, by czas akcji pokrywał się z czasem trwania sztuki, ale to nawet im się nie udawało. Ale na przykład dzień w szkole… to już byłoby coś!
TO JEDNOŚĆ CZASU
- Akcja ma pokazać tylko jeden wątek bez rozwijania epizodów czy wątków pobocznych. To znaczy – jak miłość chłopaka i dziewczyny z III c – to już bez ich kłopotów z rodzicami, finansami i ani słowa o studiowaniu brata za granicą. Podejmujemy i pokazujemy rozwój jednego wątku – miłość, wyznanie, zdrada, zemsta.
TO JEDNOŚĆ AKCJI
Podstawowe cechy tragedii greckiej
- Brak jakichkolwiek scen fantastycznych.
- Wszystkie występujące na scenie postacie mówią uroczystym, retorycznym, wysokim stylem.
- Panuje tylko tylko podniosły nastrój.
- Silna teatralizacja przedstawień – kostiumy aktorów, niepodobne do codziennych ubiorów Ateńczyków, maski symbolizujące postacie. Aktorzy występują na koturnach. Poczucie sacrum.
- Na scenie nie występuje nigdy więcej niż trzech aktorów, oczywiście nie licząc chóru, który jest na scenie stale.
- Na scenie mogą grać tylko mężczyźni – również role kobiece.
- Nie ma śmiechu! W tragedii nie ma scen komediowych, ani postaci z gminu – sami królewicze, książęta i rycerze.
- Istotą gatunku jest tragizm. Nie chodzi o ciąg nieszczęść. Chodzi o taką sytuację, z której nie ma dobrego wyjścia. Pochowasz brata – źle – grozi ci kara śmierci (Antygona). Nie pochowasz – źle – nie spełnisz obowiązku siostry, skazujesz duszę na wieczną tułaczkę. Oto sytuacja tragiczna!
- Rzecz rozgrywa się w tym samym miejscu – wiadomości z innych miejsc są relacjonowane np. przez chór, bądź posłańców.
- Scen okrutnych nie rozgrywa się na oczach widzów.
Kompozycja tragedii greckiej
- Prolog (wejście aktorów)
- Parodos (wejście chóru)
- Epeisodion (czyli epizod – coś się dzieje – mówią aktorzy)
- Stasimon (komentarz chóru)
- Epeisodion (od 3 – 5)
- Stasimon (od 3 – 5)
- Exodos (ostatnia pieśń i wyjście chóru)Uwaga! Dzisiejsze sztuki dzielą się inaczej – na akty i sceny.
Rolą chóru było:
- informowanie o wcześniejszych wydarzeniach
- wyjaśnianie i komentowanie tego, co dzieje się na scenie
- czasem oceniał postępowanie bohaterów
*komentarz*